Thursday, January 10, 2013

Kek Coklat tanpa Telur


Aku nak bagi korang dua resipi kek coklat yang tak ada telur... Sebab aku ada anak buah yang tak boleh makan telur (kalau dia makan gak, gatal-gatal satu badan sebab dia alergik) dan susu (yang ni kalau dia makan atau minum, kurang sikit gatal-gatal, tapi, masih gatal jugak la)... Anak buah aku ni pulak, disebabkan dia tau yang dia akan gatal-gatal kalau dia makan kek atau apa-apa makanan yang mengandungi telur dan susu, dia sanggup tak makan makanan tu... Jadi, sebagai mak saudara yang prihatin, aku pun mula mencari resipi-resipi kek yang dia bleh makan... dan aku telah menjumpai beberapa resipi yang sedap (mungkin... sebab bila aku buat, anak buah aku kata sedap... hehehe...) Kali ni aku bagi korang satu resipi dulu... Selamat mencuba.... insyaAllah ok...=)

Bahan-bahan

200g tepung gandum
2 sudu besar tepung jagung
200g gula kastor
3 sudu besar serbuk koko
3/4 sudu teh soda bikarbonat
3/4 sudu teh serbuk penaik
1/2 sudu teh garam
250ml air
75 ml minyak jagung (boleh guna minyak lain kalau nak)
1 sudu besar cuka
1 sudu teh esen vanila
Untuk coating kek:
45g koko
1 tin (397g) susu pekat
30g mentega (butter)


Cara nak buat kek:
  1. Griskan loyang/baking tin (sapu butter/ majerin/ minyak)... Taburkan tepung sikit... Sambil2 tu, panaskan oven 180C selama 10 minit... 
  2. Kacau bahan2 kering (tepung gandum, tepung jagung, serbuk koko, soda bikarbonat, serbuk penaik) dalam satu bekas...
  3. Masukkan garam dan gula... Kacau lagi...
  4. Masukkan esen vanila, cuka, minyak dan air... Kacau lagi sampai pekat...
  5. Tuang adunan dalam loyang dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan tadi selama 30 minit...

Cara nak buat coating kek:
  1. Campurkan dan kacau ketiga-tiga bahan dan panaskan bahan2 guna cara double boiler... Kacau bahan2 tu sampai jadi pekat... Masa masih suam-suam lagi, tuang atas kek... Pastikan kek tu dah sejuk masa tuang coating...


Mudah je, kan? Owh, nak bagitau, untuk kali ni gambar tak ada... Lain kali aku buat kek, InsyaAllah aku upload gambar, ok! Selamat mencuba dan good luck! ;)

No comments:

Post a Comment

Please feel free to leave your comments, questions, and suggestions.

Powered by Blogger.