Friday, December 21, 2012

Dunia Kiamat pada 21/12/2012???

(gambar dari: http://www.2012ask.com)

Smart kan gambar di atas? Hehehe... Daripada gambar tu pun korang boleh agak apa yang kami nak cerita kat sini... Kami akan cuba bongkarkan cerita tentang "hari Kiamat" yang digembar-gemburkan oleh pihak-pihak tertentu yang terpengaruh dengan kalendar bangsa Maya/Mayan... berdasarkan pendapat & pandangan kami...

Kami rasa la kan... Mesti ada orang yang dah persiapkan diri untuk menghadapi hari kiamat yang err... MUNGKIN akan jadi kenyataan... Tapi... Betul ke ramalan bangsa Mayan tu?? 

Siapa bangsa Mayan ni?

Al-Kisah... Mereka ni dikatakan antara orang yang hebat ilmunya dalam bidang Astrology dan Matematik yang mana mereka ni ada buat sistem kalendar khas yang dikatakan lebih tepat dari kalendar Gregorian (masihi) yang kita guna sekarang ni... Dan kalendar yang tepat ini dikatakan berakhir pada 21/12/2012... Dan ramai lah yang percaya bahawa dunia akan berakhir pada tarikh tu...

Ramalan Nostradamus...

Nostradamus terkenal dengan ramalan yang dikatakan tepat dan sering menjadi kenyataan. antara ramalannya yang dikatakan menjadi kenyataan adalah mengenai revolusi Perancis, Kebakaran di London, Kematian Puteri Diana, Kematian F Kennedy, Pengeboman Nagasaki, dan serangan 11 September di New York.

Ramalannya yang kecoh diperkatakan sempena 21/12/2012 dikaitkan dengan video klip Gangnam Style nyanyian Psy. Ramalannya berbunyi: "From the calm morning, the end will come when of the dancing horse, the number of circles will be nine." 

From the calm morning di tafsirkan sebagai Korea Selatan, dancing horse... hmm...korang pun mesti tahu maksud dancing horse tu adalah tarian yang dipopularkan oleh Psy... the number of circles will be nine... Haa... Yang ni dikaitkan dengan jumlah penonton video klip lagu tu... Sekarang ni, jumlah penonton video klip tu 990,903,269... Kalau jumlah penonton mencecah 1 bilion (1,000,000,000), masa tu la kiamat akan berlaku... sebab jumlah kosong ade 9... (the number of circles will be nine)

Macam-macam...

Dalam kekalutan menghadapi kiamat ni... seorang petani di China membina 7 bola gergasi yang didakwanya mampu menyelamatkan dirinya apabila dunia musnah...

Manakala, sekumpulan orang yang percaya kepada makhluk asing dikatakan pergi ke kawasan hutan/pergunungan untuk meminta bantuan daripada angkasa lepas bagi menyelamatkan diri mereka jika kiamat berlaku...

Di tengah-tengah kegilaan dunia yang kononnya sedia mendepani 21/12/2012, masyarakat keturunan Mayan di Semenanjung Yucatan, Mexico pula langsung tidak peduli tentang ramalan nenek moyang mereka. Mereka tetap menjalani kehidupan seharian mereka seperti biasa.. 

Kesimpulan kami...

Seperti yang ditulis di atas... Orang keturunan Mayan sendiri pun tak percaya... Tentang ramalan Nostradamus tu... kalau difikirkan tentang peristiwa 11 September, ada yang mengatakan peristiwa ni berkaitan dengan orang dalam... Bila difikir-fikirkan lagi... Mungkin setiap ramalan beliau yang jadi kenyataan tu semuanya berkaitan dengan orang dalam yang nak realisasikan ramalan tu... (pendapat kami la...)
 
Apa-apa pun, ajal maut semuanya Allah dah tetapkan... Jadi, kepada mereka-mereka yang taksub sangat; percaya kepada perkara yang tak sahih ni... Larilah dan pulanglah... Larilah daripada perkara yang mungkin menyebabkan akidah anda terpesong dan pulanglah ke jalan yang benar... huhuhu... Kiamat tu rahsia Allah... Dalam Al-Quran pun ada disebut:

Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: “Bilakah terjadinya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu Amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba”. mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang bari kiamat ituadalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (Al-A'raf: 187) 

Jadi... daripada kita dok fikir & hitung bila tarikh kiamat, kita sebagai hambaNya wajib beriman (percaya) kepada hari kiamat dan hendaklah kita persiapkan diri kita dengan amalan-amalan yang secukupnya... By doing this, you've got nothing to lose... Tak gitu??

Rujukan:
  1. Surat khabar Harian metro 20/12/2012.
  2. http://www.2012ask.com
  3. http://ekhutbah.wordpress.com/2011/12/31/pandangan-islam-terhadap-ramalan-qiamat-2012

2 comments:

  1. Nama pun ramalan kan... sampai hari ni kita semua masih sibuk ngan aktiviti masing2.... kita wajib percaya hanya pada yang satu ALLAH

    ReplyDelete

Please feel free to leave your comments, questions, and suggestions.

Powered by Blogger.